3 keer veiligere data

21 december 2020
3 keer veiligere data

Wat is een organisatie? Haar werknemers! Zonder hun kennis en gedrevenheid staan bedrijven nergens. Er is ook de apparatuur in de fabriekshal, de voorraad in de winkels en de IT-middelen die ons ondersteunen bij onze werkzaamheden. Want wat zouden we doen zonder onze computers? Maar wat echt belangrijk is voor bedrijven is hun data. Wij vertellen je in deze blog hoe je ervoor zorgt dat jouw data optimaal beschermd worden tegen ongewenste blikken.

In deze digitale samenleving sta je nergens zonder goed inzicht in alle aspecten van jouw bedrijf. Het is belangrijk om nú te weten hoe het financiële plaatje eruitziet, wacht je op de kwartaalresultaten dan loop je achter de feiten aan. Wil je in deze gekke tijden snel inspelen op klantverwachtingen, moet je natuurlijk wel realtime inzicht hebben in jouw klantdata. Kortom, inzicht en toegang tot alle verschillende databronnen is belangrijker dan ooit.

Uitdaging om data veilig aan te bieden

Veilig toegang verlenen tot alle data, het klinkt zo eenvoudig. Maar voor veel bedrijven bleek dat in 2020 een behoorlijke uitdaging. Nu bijna alle medewerkers vanaf huis toegang wilden tot de bedrijfsdata, hoe houd je grip op alle verkeer op jouw netwerk? Kan jij er op rekenen dat alle internetverbindingen thuis net zo veilig zijn als op kantoor? We zetten hier drie handige tips op een rij die zorgen voor een veiligere toegang tot jouw bedrijfsdata.

1. The weakest link

Het is niet leuk om te horen, maar mensen zijn de zwakste schakel in databeveiliging. Veruit de meeste datalekken ontstaan door een oeps-moment van medewerkers. Een onbeveiligd bestand met klantdata naar de verkeerde contactpersoon mailen, een bijlage openen van een onbekende afzender of weglopen van je computer zonder deze te vergrendelen. Het is allemaal veel sneller gebeurd dan je denkt. Daarom is het goed om te investeren in cyber-trainingen en awareness. Simuleer bijvoorbeeld een phishingaanval en kijk hoe medewerkers hiermee omgaan. Stuur regelmatig tips en tricks rondom databeveiliging en cybersecurity naar medewerkers. Dit zorgt voor meer bewustzijn rondom security. Je kan nog zoveel investeren in allerlei technologie om je data beter te beschermen, als medewerkers zich niet bewust zijn van de gevaren haal je niet het maximale uit jouw investering.

2. Controle behouden, vrijheid geven

Een bekend probleem bij veel organisaties in deze coronapandemie: schaduw-IT. Toen we in maart te horen kregen dat we voortaan thuis aan de slag moesten, gingen we snel op zoek naar allerlei tools om online met elkaar samen te werken. Sommigen gingen aan de slag via hun Google-account met Google Meet, anderen vonden hun heil in Zoom terwijl de IT-afdeling in een versneld tempo werkte aan het uitrollen van Microsoft Teams.

Resultaat? Een wildgroei van allerlei applicaties, van bekende en onbekende softwareleveranciers. Collega’s delen allerlei data met elkaar en met externen, maar de organisatie verliest grip op deze data-uitwisseling. Beter is het om te kiezen voor een selfserviceplatform waar je alleen gecheckte en vertrouwde applicaties aanbiedt aan jouw collega’s. Zo hebben collega’s de vrijheid goedgekeurde apps te downloaden die ze nodig hebben, zonder dat de organisatie controle verliest over via welke kanalen data worden gedeeld.

3. Vergeet de mobiele devices niet

Vaak is de beveiliging van laptops en desktops centraal goed geregeld. Maar nu we thuis aan het werk zijn gebruiken we ook onze eigen devices om te werken. We checken onze mail op onze smartphone en hebben Teams geïnstalleerd op een tablet. Hoe veilig zijn deze ‘onbekende‘ apparaten? Weet je zeker dat geen bedrijfsinformatie achterblijft op een tablet en zo toegankelijk is voor huisgenoten? Hoe houd je grip op jouw data, als je niet eens weet welke mobiele devices allemaal inloggen op jouw netwerk? En wat doe je als iemands telefoon gestolen wordt?

Dit vraagt om goed mobility management! Met enterprise mobility management software en mobility device management tools houd je ook alle mobiele apparaten op jouw netwerk in de gaten. En met alle mobiele apparaten, bedoelen we ook ALLE mobiele apparaten. Dus ook barcodescanners in het magazijn, tablets in winkels en scanners van chauffeurs. Je zorgt dat alle devices voorzien zijn van de benodigde updates, je hebt vanuit één platform inzicht in alle activiteiten op jouw netwerk en je laat collega’s een software update zelf inplannen, wanneer het hen uitkomt. Verliest een collega zijn of haar telefoon tijdens een wandeling aan het strand? Dan wis je vanop afstand alle (lokaal) opgeslagen data op het toestel. Vindt iemand het toestel, dan krijgt niemand ook jouw CRM-data in handen.

Met een beetje hulp, heb je het zo geregeld

Veilige toegang verlenen tot alle data vanaf elke locatie en met elk device, het is in deze tijden van thuiswerken een behoorlijke opdracht. Maar gelukkig zijn er steeds meer tools beschikbaar die bedrijven ondersteunen bij het beheren en beveiligen van applicaties, data en netwerken. Neem jouw beveiliging onder de loep en kijk verder dan de bekende firewall en virusscanners, onderzoek ook de voordelen van centraal beheerd mobility management.