Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Consumenten accepteren AI eerder in de gezondheidszorg dan in andere sectoren

Het gebrek aan menselijke interactie wordt gezien als grootste bezwaar tegen kunstmatige intelligentie. Hoewel de buzz rond kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, “AI”) bedreigend kan lijken, voelen consumenten zich op hun gemak met deze technologie in de gezondheidszorg. SAS heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd waarbij mensen diverse praktijkvoorbeelden van kunstmatige intelligentie kregen aangereikt. Daaruit bleek dat een meerderheid eerder AI accepteert in de gezondheidszorg, dan in het bankwezen of de retail.

Ondanks de consumentenacceptatie van AI in de zorgsector, kwam uit het onderzoek van SAS onder 500 consumenten naar voren dat het gebrek aan menselijke interactie als het grootste bezwaar tegen deze technologie wordt gezien.

Bijna de helft van de respondenten (47 procent) had er geen bezwaar tegen als bedrijven AI in zakelijke interacties in het algemeen gebruiken; waarbij mannen (53 procent) iets positiever zijn dan vrouwen (43 procent).

Consumenten bleken ook niet goed te weten wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt. Op de vraag of ze het concept zouden kunnen uitleggen aan een vriend of collega, antwoordde minder dan de helft van de ondervraagden – slechts 44 procent – ‘ja’.

De ondervraagden maakten zich bovendien zorgen om de data privacy. Slechts eenderde van de ondervraagden (35 procent) was ervan overtuigd dat hun persoonlijke gegevens, die voor AI worden gebruikt, veilig worden opgeslagen. Deelnemers onder de 40 jaar (42 procent) hadden er het meeste vertrouwen in dat hun informatie beveiligd was, tegenover slechts 31 procent van de oudere respondenten.

“Consumenten staan positief tegenover AI als ze denken dat het voor het goede doel wordt gebruikt”, aldus David Tareen, Marketing Manager voor  Artificial Intelligence bij SAS. “In dit onderzoek werden de voorbeelden uit de gezondheidszorg positief ontvangen, wat erop duidt dat de ondervraagden de technologie accepteren als deze een tastbaar voordeel biedt. Over het algemeen is een gebrek aan inzicht in wat kunstmatige intelligentie is en doet een belangrijke factor voor degenen die er bang voor zijn.”

Over dit onderzoek

Het onderzoek van SAS naar kunstmatige intelligentie is gebaseerd op een online enquête die begin maart 2018 onder 500 consumenten tussen de 18 en 70 jaar is gehouden. Download hier de volledige infographic.