De mantra luidt: “Less is more”

16 mei 2018
De mantra luidt: “Less is more”

Onderzoeken hoeven ons niet uit te wijzen, dat organisaties over meer gegevens dan ooit beschikken. Het is een algemeen bekend feit. Maar hoe zetten we al deze data om in goede en bruikbare informatie? Zo blijkt dat slechts 4% van de organisaties zijn data volledig weet te benutten, daar tegenover staat een percentage van ruim 43% dat nauwelijks toegevoegde waarde weet te destilleren uit gewonnen gegevens. Gebrek aan context, uniformiteit en duiding doet effectieve dashboards de das om. Maar hoe haal je dan wél het maximale uit je datavisualisatie?

  1. Maak duidelijke afspraken over de stijl
    Vaak lopen er binnen organisaties, zogenaamde; ‘Excel-heroes’ rond. Medewerkers die de hele spreadsheet-trukendoos opentrekken en daarmee vaak de meest onoverzichtelijke grafieken en andere datavisualisaties weten te creëren. Daarnaast blijkt ook een veel voorkomend probleem dat afdelingen verschillende creatieve stijlen hanteren. Less blijft - ook in dit geval - more. Een eenduidige stijl met duidelijke afspraken over bijvoorbeeld kleurgebruik voorkomt dat.

  2. Less is more
    Data kan ontzettend veel informatie bevatten. Het is dan ook verleidelijk om zo veel mogelijk van deze informatie te verwerken in één presentatie. Een effectief dashboard moet in één oogopslag de belangrijkste data presenteren. Wil je dit toch wat meer verdiepen, werk dan met ‘detaillagen’. Maak je grafiek interactief of link bijvoorbeeld door naar een uitgebreidere versie.

  3. Less really is more
    Het weergeven van diagrammen in 3D is een veel gebruikte manier om datavisualisatie er aantrekkelijker uit te laten zien. Echter maakt het de grafieken en diagrammen juist onduidelijker. Het advies luidt eenvoudig; vermijd de derde dimensie.

  4. Verlies het doel en de doelgroep niet uit het oog
    Datavisualisaties worden gemaakt met als doel, zaken te verhelderen en in het juiste perspectief te zetten. Verlies dat doel vooral niet uit het oog. Een dashboard dat bedoeld is ter ondersteuning van strategische beslissingen zet je niet vol operationele details. En een dashboard voor de boardroom oogt anders dan die voor een specialist. Bedenk goed wat je met de visualisatie wilt bereiken en voor welke doelgroep deze bestemd is. Richt daar de informatieselectie op in en pas daar het detailniveau op aan. Ook voor die contextuele selectie geldt wéderom – say it with me - less is more.

Koude kermis
Organisaties die dankzij heldere BI-dashboards sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen en verbanden inzichtelijk maken, hebben een streepje voor op hun concurrenten. Maar wie van zijn datavisuals een kermis maakt, komt van een koude kermis thuis. Zorg dat jij niet tot deze laatste groep behoort. Tijdens onze twee-daagse training Datavisualisatie leert u hoe u gegevens effectief visualiseert, zodat belangrijke resultaten niet aan de aandacht ontsnappen. U gaat zelf aan de slag met rapporten en dashboards zodat u leert hoe u de ontwerpprincipes het beste kunt toepassen.
Lees hier meer over het programma.