Ik wil iemand voor data aannemen, welke rol is belangrijk?

29 juli 2020
Ik wil iemand voor data aannemen, welke rol is belangrijk?

Als je als organisatie met data aan de slag wil, ga je op zoek naar een data-tovenaar. Het liefst één die dataspecialist, data-analist en data-scientist in één is. Een schaap met vijf poten dus eigenlijk. Moeilijk? Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. In deze blog vertel ik hoe je dit schaap vindt.

Schaap met vijf poten

Een echte datagedreven organisatie doet meer dan alleen wat data verzamelen. Er komt heel wat meer bij kijken. Want na het verzamelen, moet de data geordend worden. De geordende data moet vervolgens inzichtelijk worden gemaakt. Dan moet er nog iemand aan de slag met voorspellingen. Ook moet er iemand het grote geheel kunnen overzien. Als je dat allemaal zoekt in één persoon, ben je op zoek naar het schaap met de vijf poten en daar zijn er niet zoveel van. Maar met een abonnement op vijf slimme koppen, die samenwerken als een geoliede machine, heb ook jij je persoonlijke superschaap en kun je met een gerust hart beginnen aan je reis naar datagedrevenheid. In vogelvlucht.

1. Data Wrangler

Precies zoals de cowboys in het verleden hun vee bij elkaar dreven, gaat ook de data-wrangler te werk. Hij gaat aan de slag met het verzamelen en ordenen van je data uit verschillende bronnen en is verantwoordelijk voor het platform en de tools. Zonder dat kom je immers niet bij je data.

2. Data Artist

De data-artist maakt de data inzichtelijk en begrijpelijk. Hij heeft een passie voor het verwerken van gegevens tot informatie en het leveren van die informatie aan de juiste mensen, op de juiste plaats, op het juiste moment. Zo kun je, met compacte en duidelijke overzichten, dashboards en cockpits, concreet aan de slag met de juiste data.

3. Data Scientist

De data-scientist zorgt dat al die data die bijeen is gebracht op jouw platform, ook gestructureerd wordt. Met behulp van slimme algoritmes zorgt hij er vervolgens voor dat op basis van jouw data ook de juiste voorspellingen kunnen worden gedaan.

4. Business Analist

Voor zover de drie data-tovenaars. Maar om te zorgen dat je met die data en alle inzichten ook een kant opgaat die past bij jouw organisatie, jouw processen en jouw mensen, is een businessanalist onmisbaar. Hij vertaalt jouw algemene strategie naar een datastrategie en vervolgens naar de juiste route die daarvoor bewandeld moet worden. Wat is er nodig om jouw bedrijfsprocessen te ondersteunen en te verbeteren?

5. Projectmanager

De projectmanager zorgt dat ervoor dat het team niet blijft hangen in eindeloze gesprekken en voorbereidingen maar dat er elke paar weken een tastbaar resultaat ligt waar je iets aan hebt. Hij of zij brengt de structuur aan, coördineert, controleert en zorgt dat iedereen op die juiste route blijft.

Don’t row alone

Het zal duidelijk zijn dat het hier om verschillende rollen gaat die uitgevoerd worden door heel verschillende types. Een data-artist maakt graag data begrijpelijk, de data-wrangler kan zich helemaal onderdompelen in de data en de data-scientist is vooral iemand die vooruitdenkt. Dat vind je niet in één persoon, ook niet als ‘ie vijf poten heeft. Bovendien zal het feit dat je iemand aanneemt om ‘iets’ te doen met data, niet direct leiden tot een datastrategie. Terwijl het natuurlijk van wezenlijk belang is dat je eerst nadenkt over wat je als organisatie überhaupt wil met data en hoe je het gaat gebruiken. Hoe wil je dat je datastrategie eruitziet, en wanneer is het een succes? Ons advies? Don’t row alone! Neem een abonnement op een datagedreven organisatie en wij zorgen voor een team dat functioneert als dat schaap met die vijf poten. En dat voor de prijs van één medewerker.

Zin in een data-date?

Ben je geïnspireerd? Die inspiratie werken we graag samen met je uit op een data-date. Ga bij jezelf eens te rade welke databronnen je hebt en welke vragen je daaraan zou willen stellen, welke antwoorden je in die bronnen zou willen vinden. Heb je daar een beeld bij? Regel dan een data-date met een van onze mensen. Vraag hier je intakegesprek aan of natuurlijk via de bot op onze website.