MWC19: van vouwbare mobieltjes en 5G tot AI

27 maart 2019
MWC19: van vouwbare mobieltjes en 5G tot AI

Recentelijk is het MWC (voorheen: Mobile World Congress) circus weer neergestreken in Barcelona voor de jaarlijkse, ‘s werelds ‘grootste telecom show’. Bijna 110.000 bezoekers uit 200 landen zagen de laatste innovaties van deze nog steeds zeer dynamische industrie: zo liet het Internationaal Olympisch Comité zien hoe via 5G Augmented en Virtual Reality de sportbeleving tot olympische hoogten gaat brengen, lieten telecom bedrijven zien hoe ze met bankdiensten, IoT, media en advertising diversifiëren, showden autoproducenten BMW en Daimler nieuwe generaties digitale, elektrische en vooral ‘slimme auto’s’  en werd uitgebreid gesproken over mogelijke veiligheidsissues van 5G en Chinese leveranciers (Huawei’s CEO verzekerde het publiek dat ze ‘geen slechte dingen doen’). Het toegestroomde publiek zag ook een live 5G ‘tele-operatie’ en kon ook de nieuwste 5G gsm's bewonderen als ook de eerste vouwbare mobiele telefoon.

5G en AI – meer dan een verstandshuwelijk

Naast de volgende generatie mobiele netwerken, 5G, was ‘intelligent connectivity’ het centrale thema van MWC19: goed gekozen want voor de nieuwe gevirtualiseerde, software-defined netwerken is analytics steeds meer een randvoorwaarde. De nieuwe netwerken zijn zo data-intensief en gecompliceerd qua forecasting, planning, uitrol en vooral operaties en sturing dat hierbij steeds meer analytics, AI en Machine Learning (ML) bij gebruikt moet worden.  AI zal uiteindelijk de hersenen vormen van deze netwerken met sterke uitlopers naar de operaties, call centers, marketing en sales afdelingen en zelfs naar financiën.

SAS @MWC19: AI in alle staten

SAS was ook dit jaar aanwezig op het MWC en liet middels een tiental baanbrekende demo's zien hoe AI en ML gebruikt worden in telecom. Een paar voorbeelden:

  • Het verbeteren van publieke veiligheid en ‘crowd control’ door middel van het analyseren van streaming video-beelden van publieke ruimtes over 5G: met behulp van AI video-analyse in real-time kunnen potentieel gevaarlijke situaties direct herkend worden en direct een actie worden genomen.
  • Artificial Emotional Intelligence: op basis van woordgebruik en intonatie kunnen emotionele modellen gemaakt worden met specifieke vocabulaire etc. zodat een personal assistant (of chatbot) de klantcommunicatie kan verbeteren.
  • Predictive maintenance: het kunnen voorspellen wanneer welke netwerk elementen gaan uitvallen, zowel in het ‘core’ netwerk als ook aan de rand, bijvoorbeeld je set-top-box of router thuis. Met behulp van AI/ML kan een toekomstige dienstonderbreking onderkend worden en weer in ‘real-time’ een preventieve actie ondernomen worden. De telco bespaart veel kosten en de klant tevreden!

What’s next?

Analytische modellen, analytics, zal steeds meer de intelligentie achter het netwerk, marketing en operation van een telecom operator vormen. En het zal niet gaan om tientallen modellen, maar letterlijk duizenden. Uitdaging zal zijn om al die modellen continue te verbeteren, continue op te schalen maar tegelijkertijd ook beheersbaar (en uitlegbaar!) te houden over de gehele breedte van de onderneming. Volgende stap zal dan ook zijn om de vele eilandjes van analytics met elkaar te verbinden middels een organisatiebreed platform, het maken van modellen te industrialiseren als ook een gemeenschappelijke taal en governance te realiseren. Wil je weten hoe dat kan? Bekijk dan deze informatie over SAS Viya