Nederlands telecombedrijf krijgt meer grip op kosten en opbrengsten

16 januari 2019
Nederlands telecombedrijf krijgt meer grip op kosten en opbrengsten

Een Nederlands telecombedrijf wil het leven van zijn klanten gemakkelijker en leuker maken door mensen met elkaar te verbinden. Ze doen dit al vele jaren. Vroeger via korte 'piepjes' verzonden door de telegraaf en tegenwoordig met WhatsApp-berichten, Spotify-muziek en televisieprogramma's via kabels, antennes en zendmasten. 

De toenemende digitalisering bood ook mogelijkheden voor ‘connecting the dots’ binnen hun eigen organisatie. Door gegevens over producten en klanten aan elkaar te koppelen, worden er betere inzichten verkregen die de bedrijfswaarde vergroten.

Front- en backoffice verbinden

In een zeer concurrerende markt kun je het je  niet veroorloven om een ​​passieve rol te spelen. Daarom is de commerciële afdeling een project gestart om de waardeontwikkeling te bewaken en voorspellen. Om beter te kunnen inspelen op de concurrentie, wil de organisatie op een consistente manier inzicht bieden in de winstgevendheid van individuele producten en klanten. Dit betekent dat de front-- en backoffice nauw met elkaar verbonden moeten zijn, zodat de kosten per klant en per product worden toegewezen in plaats van per segment en per afdeling.

Het telecombedrijf is gestopt - op enkele uitzonderingen na – met het proces van intercompany-kosten en ontwikkelde een op activiteiten gebaseerd model, waarvoor zij de SAS Cost and Profitability Management (CPM) oplossing inclusief SAS Enterprise Guide (EG) gebruiken. Dit laatste om de kosten en opbrengsten aan de verschillende onderdelen te kunnen koppelen.

Van financiële controle naar prestatiebeheersing

Het gebruik van een ander model heeft voor onze afdeling Financial Analytics grote invloed gehad op de manier waarop medewerkers kosten en opbrengsten percipiëren. Voor de medewerkers die met SAS CPM werken, is het een echte mindshift geweest. In plaats van zich af te vragen hoeveel mensen er op de marketingafdeling werken en wat de kosten zijn, denken ze nu na hoe de marketingkosten gerelateerd zijn aan de omzet van een specifiek product. Zo hebben we de overgang naar prestatiebeheersing gemaakt, terwijl in het verleden de nadruk lag op financiële controle. 

Wil je meer weten? Lees dan hier het volledige klantverhaal