Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Online campagnes zijn ok, zolang ze maar transparant zijn!

Artificiële Intelligentie (AI) en analytics worden door de politiek gebruikt om hun boodschap op een gerichte manier bij het juiste kiespubliek te krijgen. Dat zou je echter niet zeggen als je de politici te keer hoort gaan tegen Facebook en Google, die dezelfde praktijken op een commerciële manier toepassen. Er is niets mis met het gebruik van moderne hulpmiddelen, maar een gebrek aan transparantie vergiftigt het debat.

“Wat is de kans dat iemand gaat stemmen? En wat is de kans dat hij of zij onze kandidaat kiest?” Aan de hand van data kende het kamp van toen nog Amerikaans presidentskandidaat Obama het antwoord op die vragen. De slimme campagneleiders lieten er hun strategie door bepalen. Vier jaar later, in 2012, deden ze dat kunstje nog eens over.

De campagne werd bijna helemaal geleid door big data analyse, niet alleen op het vlak van politieke advertenties, maar ook de timing en locatie van rallies en het bepalen van de boodschap werden er door gestuurd. “Briljant”, klonk het toen vrijwel unaniem in de internationale pers. De ‘domme’ republikeinen hadden onvoldoende geïnvesteerd in de hedendaagse technologische mogelijkheden, met alle gevolgen van dien.

Vier jaar later wint Trump de presidentsverkiezingen door op het elan van Obama verder te bouwen, en de berichtgeving slaat helemaal om. Door AI en analytics gestuurde politieke marketing – vier jaar eerder nog revolutionair – is plots des duivels. Ook onze politici keren hun kar en trekken ten strijde tegen de sociale media. Mark Zuckerberg mag het komen uitleggen in het Europees parlement, en Google kijkt aan tegen een nieuwe monsterboete omwille van zijn Adsense-platform, dat targeted advertising mogelijk maakt.

Politici zijn fan

Ondanks de polemiek ben ik er echter van overtuigd dat politieke marketing, die gebruik maakt van AI, analytics en doelgerichte (online) advertenties, op zich een goede zaak is.

Politici vinden dat duidelijk ook. Ondanks hun publieke verguizing van de praktijken, maken ze er allemaal gretig gebruik van. Bij ons is de rol van big data kleiner dan in pakweg de VS, maar ook hier zoeken partijen hun toevlucht tot targeted advertising aan de hand van AI en big data.

Hun campagnes laten ze er (voorlopig) nog niet helemaal door leiden, al is de rol van de doelgerichte advertenties niet te miskennen. Zo krijgt iemand die veel vrijwilligerswerk doet en met armoede bezig is misschien advertenties van een bepaalde partij met standpunten aangaande armoedebestrijding, terwijl zijn buurman, een grote autofan, door dezelfde partij wordt aangesproken over het mobiliteitsbeleid.

Grenzen

Natuurlijk zijn er grenzen. In het geval van Trump is het duidelijk dat de spelregels niet werden gerespecteerd. Via Cambridge Analytica maakte de Trump-campagne gebruik van ongeoorloofd verkregen data, en zoiets kunnen we nooit goedkeuren. Als gegevens wel correct zijn verkregen, denk ik echter dat er niets mis is met gerichte politieke communicatie. Integendeel.

Lees hier het volledige opinie-artikel op de nieuwssite van VRT NWS.