Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Artificial Intelligence – Tips voor Business

Hoe en waarom tips & trics voor business

Ik merk in gesprekken met managers, laten we deze groep vanaf nu de business noemen, dat zij natuurlijk wel door hebben dat er heel veel nieuwe technologie hun kant op komt. Maar wat gaat dat voor impact op hun business hebben, waar en wanneer moet je hiermee starten?

Informatie genoeg, producenten en leveranciers staan in de rij om hun producten, met moeite verpakt in een praktisch toepasbare oplossing, aan te prijzen. AI is big business!!

Maar hoe sluit dat nou aan op jouw strategie, waar liggen de business kansen en wordt je hier wel beter van? Lees meer over de training Artificial Intelligence in Business. 

Met deze serie wil ik de business in gewone mensentaal, inzicht geven in de mogelijkheden die AI en aanverwante technologie bieden. Wat zijn de mogelijkheden, en wat zijn de opties voor jou als business, ervan uitgaande dat je je bestaande business moet runnen, geen onbeperkt budget hebt en al helemaal geen tijd hebt om te gaan achterhalen wat nou waar is van al die beloftes.

De uitkomst is dat je inzicht krijgt in kansen die voor jou interessant zijn om verder te onderzoeken, en daarbij tips hoe te starten.

Iedere organisatie en bedrijf is anders, dus ik heb ook niet de pretentie om in een paar blogs te roepen dat jouw bedrijf nu moet starten omdat je anders over 5 jaar niet meer bestaat. Nee, dat bepaal jij zelf wel, ik bied alleen inzicht die jou hopelijk tot denken in de goede richting inspireert.

Wat is AI?

Maar wat is dat nu eigenlijk, die Kunstmatige Intelligentie?

Ga even zoeken op internet en de kans is groot dat je zoveel ‘informatie’ vindt, dat je weer heel snel met je dagelijkse zaken verder gaat, die wel helder zijn.

Iedere producent of startup heeft wel iets met AI in zich. De belofte is groot, maar het meeste is nog ‘in ontwikkeling’. Ik zag zelfs een bedrijf wat pretendeert in robotics te doen, maar gewoon old school ERP oplossingen levert, met dank aan de marketing manager zullen we maar zeggen.

Skateboards die een sensor hebben en botsingen voorkomen noemen zich een AI skateboard.

En natuurlijk dokters die in de toekomst niet meer wachten op jouw bezoek, maar je bij de eerste symptomen van een ziekte al bij jou melden om dit in een vroeg stadium aan te pakken.

AI gaat zo ongeveer alle productie banen, ja ook die over kennis gaan zoals advocaten, op korte termijn vervangen is de belofte. Maak je borst maar nat.

Ik kan me indenken dat AI overkomt als zwitsers zakmes die onze hele wereld op zijn kop gaat zetten.

Dus laten we eerst eens kijken wat AI nou eigenlijk doet, zodat we wat meer perspectief krijgen.

Ons brein heeft een redelijk grote capaciteit om heel snel beslissingen te nemen. Deze beslissingen nemen wij op basis van onze kennis, ervaring en wat ons is aangeleerd.

Helaas hebben wij ook onze beperkingen. Wij zijn ietwat selectief in het onthouden en selecteren van kennis en sturen stiekem toch op de uitkomst die we in ons achterhoofd hebben.

Tot pakweg 5 jaar geleden konden wij er prima mee leven dat wij niet alle beschikbare feiten en kennis voor iedere beslissing gebruikt hadden. De expert weet nu eenmaal meer dan de leek, en had dus altijd gelijk. Aangezien je niet alle cijfers kon gebruiken, dat waren er teveel, nam je genoegen met een representatieve steekproef.

Nu is er in 2012 een doorbraak gekomen in de capaciteit van computers. Die capaciteit is zo snel omhoog gegaan dat we nu ineens wél alle feiten en cijfers kunnen doorrekenen om tot beslissingen te komen.

Sterker nog, we kunnen alle mogelijke hypothetische sceanrio’s gewoon doorrekenen, en de beste pakken.

En dat is nu wat AI doet: Alle mogelijke opties, rekening houdend met alle details, voor je doorrekenen en op basis daarvan een beslissing nemen.

Dat kan je toepassen op ongeveer alles wat wij doen.

Visuele herkenning, leer een AI oplossing alles in onze wereld herkennen en deze kan dat uiteindelijke sneller, met meer oog voor detail dan wij.

Leer een AI oplossing geuren herkennen en deze kan bijvoorbeeld ziekten herkennen. Overigens zijn er ook claims die dat kunnen aan de hand van een selfie.

Maar dat kunnen wij als mensen toch ook?

Nee, helaas niet meer. In de afgelopen 2 jaar hebben we net zoveel informatie geproduceerd als in alle tijd daarvoor, dat is gewoonweg te veel om te verwerken.

En nee, wij kunnen niet alle beelden die wij de hele dag zien bewust verwerken en analyseren.

Gelukkig maar, je zou doodongelukkig worden.

Dus AI gaat daadwerkelijk alles overnemen?

Nee, natuurlijk niet.

Gebruik je gezond verstand weer eens. Iets wat AI overigens niet kan.

Er is wel heel veel informatie, maar ook AI heeft last van deze enorme hoeveelheid.

AI kan dan wel snel processen, maar wie zegt dat al die informatie klopt? Of dat je die mag gebruiken. Of die wel betrouwbaar is?

AI zit vol met algoritmes, die geprogrammeerd zijn of erger nog, aangeleerd.

Zaken die wij in Nederland als normaal beschouwen kunnen in bijvoorbeeld Mexico heel anders geïnterpreteerd worden.

De kansen zijn groot, maar de realiteit is dat er alleen nog maar de eerste stappen gezet worden.

Er wordt al gesproken van 2 waves van AI. De eerste bevat oplossingen die eigenlijk alleen maar op productie gericht zijn, hoe je sneller processen afhandelt. De 2e wave zou de meer intelligente vorm zijn, wanneer die komt weet niemand.

Mijn verwachting is dat zodra er echt zelfdenkende computers of robots komen, men hier heel snel van in zal zien dat deze heel veel risico’s met zich meebrengen.

Dit nog los van het feit dat niet alles volgens regels en in processen vast te leggen is.

Het unieke aan ons mensen is dat wij gevoel, empathie, visie en een eigen wil hebben. Maar ook bijvoorbeeld jaloezie, dus die AI agent kan mij wel adviseren om een Audi te gaan rijden, maar misschien heeft mijn buurman met een vergelijkbaar profiel die ook wel en wil ik dit net daarom, zonder enige gegronde reden, gewoon niet. Omdat ik als mens gewoon wel eens dwars wil zijn en niet in een hokje gestopt wil worden.

Bron: Wizzin