Datavisualisatie; de sleutel tot succes

7 maart 2018
Datavisualisatie; de sleutel tot succes

Het analyseren en verzamelen van gegevens heeft gigantisch veel voordelen wanneer je deze op een juiste manier interpreteert en vervolgens op een aantrekkelijke en duidelijke manier weet te presenteren. Maar hoe doe je dat? Datavisualisatie is namelijk een steeds belangrijker instrument dat wordt ingezet binnen organisaties. Echter wordt deze vertaalslag van data meer dan eens verkeerd ingezet of nog erger, verkeerd geïnterpreteerd.

Picture Superiority Effect
Zowel op gebied van interne presentaties en rapporten als extern communicatie middel voor bijvoorbeeld persberichten; visuele elementen maken dat je bericht makkelijker wordt onthouden door de ontvanger. Dit alles heeft te maken met het menselijk brein, experts spreken van het ‘picture superiority effect’, dat in het kort inhoud dat beeld langer blijft hangen in ons brein dan woorden.

Visuals die blijven hangen
Er is veel onderzoek gedaan naar de manier waarop onze brein omgaat met informatie. Zo blijkt dat we enkele dagen nadat we informatie tot ons hebben gekregen nog maar 10 % hebben onthouden. Het percentage stijgt naar 60 wanneer in een stuk tekst gebruik wordt gemaakt van visuele aspecten. Met andere woorden (ironische zin), beeld is een must want visuals die blijven hangen.

Effectieve datavisualisatie is helaas niet een kwestie van even snel in Excel een grafiek in elkaar zetten. Hierbij komt veel meer kijken.  Het maken van de juiste vertaalslag van je data naar de goede visuals heeft te maken met een aantal facetten.

  1. Kies de juiste visualisatievorm:
    Er zijn meerdere keuzes en grafiek/diagram mogelijkheden waarmee je jouw data inzichtelijk kunt maken. De kunst is om de juiste te gebruiken. Vaker dan eens wordt data verkeerd geïnterpreteerd omdat deze onjuist inzichtelijk is gemaakt.
  2. Minder is meer:
    Visuele elementen die niet nodig zijn om een boodschap over te verduidelijken wordt ook wel ‘chartjunk’ genoemd. Vraag je dus goed af bij elk visueel element dat je wilt toevoegen wat hiervan de meerwaarde is.
  3. Zet kleur op de juiste manier in:
    Een sterk ondergewaardeerde maar uiterst belangrijk element is kleur! Kleuren kunnen het effect van een visual versterken. Zo is gebleken uit verschillende onderzoeken dat bijvoorbeeld technische informatie tot wel 82% beter wordt onthouden door er kleur aan toe te voegen.

    Let wel: Ben bewust van het feit dat bepaalde kleuren in ons onderbewuste zorgen voor associaties en daarnaast kan het gebruik van te véél kleuren juist afleidend en verwarrend werken.

Training Datavisualisatie
Het maken van goed geïnterpreteerde data en dit omzetten in de juiste visuele aspecten is lastig maar van grote toegevoegde waarde! Tijdens onze tweedaagse training 'Datavisualisatie'  leert u zo effectief mogelijk hoe u data kunt visualiseren zodat belangrijke resultaten op de juiste manier inzichtelijk gemaakt worden. Klik hier voor meer informatie over het programma.