Goed beeldmateriaal onmisbaar voor Datavisualisatie

15 januari 2018
Goed beeldmateriaal onmisbaar voor Datavisualisatie

In een tijdperk waarin de visuele intelligentie stijgt en waarbij ‘picture priority effect’ (men herinnert slecht 10% van gesproken boodschap zonder beeld, tegenover 60% dat blijft hangen van gesproken informatie mét beeld) een cruciale rol speelt, is het van groot belang gegevens effectief en correct te analyseren zodat belangrijke punten niet verkeerd worden geïnterpreteerd of over het hoofd worden gezien.

“De vrije wil bestaat niet”

Zo beschrijft Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de universiteit van Amsterdam, in zijn boek “De vrije wil bestaat niet”, dat onze ‘ik’ minder sterk vast lijkt te liggen dan wij graag willen aannemen.

Wereldwijd is bekend onder marketeers, dat het koopgedrag van de consument, maar ook de associaties die de consument heeft met merken en producten. Voor een groot deel te beïnvloeden zijn door kleine, onopvallende signalen die grotendeels in ons onderbewuste verwerkt worden.

De psychologie van kleurenmarketing

Zo speelt de psychologie van kleurenmarketing een grote rol in het koopgedrag van de consument, maar niet alleen bij de consument, ook wanneer het gaat om het maken van de juiste analyses, visuele aspecten en infographics binnen uw bedrijf als het gaat om datavisualisatie.

You had me at “halo-effect”

Vijf duizendsten van een seconde. Dat is de tijd die bezoekers nodig hebben om op uw website te blijven of weg te klikken. In deze korte tijd is dus de eerste indruk en puur de uitstraling van uw website van uitermate groot belang.

Het blijvende effect van de waardering toont aan dat bezoeker onbewust meer waarden hechten aan visuals dan aan usability. Deze conclusie heeft alles te maken met het zogenaamde ‘halo-effect’. Tevens heeft deze eerste indruk een positieve impact op later koopgedrag van de consument. Hiermee wordt het belang van goede vormgeving en branding des te meer bevestigd.

Training Datavisualisatie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zo luidt de gevleugelde uitspraak. Iedereen heeft baat bij heldere communicatie. En waarom is goed beeldmateriaal daarbij onmisbaar? Tijdens de training Datavisualisatie, onder leiding van Michel Dekker, partner en oprichter van Nova Silva, zult u hierover alles te weten komen.