EK 2020: snel, goedkoop of groen?

18 december 2019
EK 2020: snel, goedkoop of groen?

Voetbalfans van over de hele wereld kijken uit naar het EK Voetbal 2020 dat wordt gehouden van 12 juni tot en met 12 juli 2020. De teams en de fans bereiden zich nu voor op hun reisplannen voor komende zomer. Omdat het toernooi een jubileumeditie is, zal het dit keer plaatsvinden in 12 landen verspreid over Europa, van Baku in het Oosten tot Dublin in het Westen en St. Petersburg in het Noorden tot Rome in het Zuiden.

Hoewel het Nederlands elftal zijn groepswedstrijden tegen Oekraïne en Oostenrijk, en mogelijk tegen Roemenië in Amsterdam speelt, is nog onduidelijk wat er na de groepsfase gebeurt. Het kan zijn dat de Oranje-supporters aanzienlijke afstanden moeten afleggen om de wedstrijden van het Nederlands elftal te bekijken.

Dat geldt evenzeer voor de andere deelnemende landen. Het is dan ook niet verrassend dat 82% van de supporters niet tevreden is over dat wedstrijden zo ver uit elkaar worden gespeeld. De organisatoren proberen te helpen, met gemakkelijker toegang tot visa en goedkopere tickets. Echter, de mensen die een aantal wedstrijden willen bijwonen, moeten serieus nadenken over hun reisplannen.

SAS heeft besloten om de voetbalfans te helpen de best mogelijke reisopties te vinden door gebruik te maken van SAS Optimization via Python. We hebben voor hen niet alleen de snelste en goedkoopste routes onderzocht, maar ook de meest milieuvriendelijke.

Kosten voor het milieu

Er is geen twijfel over mogelijk dat het vervoer tussen 12 steden in 12 landen aanzienlijk meer milieueffecten zal hebben dan het reizen tussen verschillende steden in één land. Het potentieel voor de uitstoot van zware kooldioxide of gelijkwaardig gas (CO2) is al zwaar bekritiseerd. De organisatoren hebben aangekondigd dat ze 600.000 bomen planten om de potentiële impact te compenseren. Een nobel idee, maar waarschijnlijk onvoldoende, aangezien recente rapporten het effect van initiatieven voor het planten van bomen in twijfel trekken (plus, waar moeten al die bomen geplant worden?).

Daarom hebben we de totale CO2-uitstoot opgenomen in ons optimalisatiemodel. Door deze CO2-emissies te integreren in ons optimalisatiemodel en de doelstelling te wijzigen, kunnen we de beste reisroute vinden om in elk van de 12 stadions een wedstrijd bij te wonen, maar de totale CO2-uitstoot te minimaliseren.

Meer weten? Lees dan deze blog van Sertalp B. Çay, Operations Research Specialist bij SAS.