The Datadriven Dreamteam

30 januari 2019
The Datadriven Dreamteam

Maxim Bours, Product manager X-flights bij KLM, is verantwoordelijk voor alle ontwikkelingsactiviteiten van API’s & services voor meerdere bedrijfsdomeinen binnen Air France – KLM aan de kant van Amsterdam, hoe zij dit doen? Datagedrevenheid! 

KLM & TU Delft

In 2017 ging KLM de samenwerking aan met TU Delft, dit jaar luiden zij hun tweede samenwerkingsjaar in. Het doel van deze unieke samenwerking is om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande KLM-processen waaronder de customer experience, te optimaliseren. TU Delft biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design. Tegelijk zorgt KLM voor een optimale testomgeving: haar dagelijkse operatie. Voor deze unieke werkwijze worden lessen uit de ontwerpwereld gebruikt, ook wel ‘Design Thinking’ genoemd, om de strategie van een organisatie uit te voeren.

X-factor

In de samenwerking wordt gebruik gemaakt van de ‘KLM X-programma’ aanpak waarbij nieuwe producten of processen in een live situatie worden getest en geoptimaliseerd. Zij bouwen prototypes die worden getest in een live operationele omgeving om datagedreven, hun aannames aan te tonen. Dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen en niet in een laboratorium setting. Dit is een primeur voor de luchtvaartindustrie, waarin het vaak jaren duurt voordat nieuwe producten de klant bereiken. KLM X-programma omvat op dit moment X-gates en X-flights en wordt in 2017 fors uitgebreid.

Binnen X-Flights experimenteert KLM voortdurend met nieuwe innovaties en ideeën in korte cycli op echte vluchten, met echte bemanning en passagiers. Op deze manier kunnen zij nieuwe producten ontwerpen, testen, optimaliseren en schalen samen met hun frontline-medewerkers. Om dit te laten werken, zijn veel afdelingen van KLM betrokken, zoals Inflight Services, Flight Operations, Fleet Services, E & M en Customer Experience.

Bron: KLM

Het API congres

Hoe ziet de toekomst van KLM eruit? Een vraag waar je nooit een zeker antwoord op kan geven en die elke dag anders kan zijn. Daarom bedenken ze bij KLM niet het antwoord, zij maken het antwoord.

Ontdek op 9 april tijdens Hét API congres, de impact van een goed API landschap en wat het op bedrijfsstrategisch niveau kan opleveren, tijdens de praktijkcase van Maxim Bours. Klik hier om u direct aan te melden en mis het niet!

Naast Maxim Bours volgen nog een aantal zeer aansprekende cases gepresenteerd door toonaangevende organisaties als: ANWB, KPN New Business & ABN AMRO. Benieuwd wat het programma nog meer te bieden heeft? Klik op de link.