Datagedreven organisaties kunnen sneller beslissingen nemen, sneller innoveren, de klantervaring verbeteren en hun efficiency verhogen door processen te optimaliseren. Alle reden om te investeren in een datastrategie, zou je zeggen. Toch nemen nog maar weinig bedrijven dit onderwerp écht serieus. Ze zeggen wel dat data de nieuwe olie is, maar in de huidige processen wordt data nog vooral beschouwd als bijproduct van applicaties. En dat is zonde
Als je de data zodanig beschikbaar maakt dat deze makkelijk kan worden gebruikt, gedeeld en verplaatst, dan kun je veel meer waarde uit je data halen. Je voldoet dan en passant ook veel eenvoudiger aan de nieuwe Europese GDPR-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensverwerking). Lees hier meer over GDPR. Het fundament van een datagedreven organisatie is een goede datastrategie.
Een sterke datastrategie bestaat uit vijf nauw met elkaar samenhangende componenten:
Je krijgt deze vijf onderdelen alleen voor elkaar als je je IT-oplossingen niet langer beschouwt als puntoplossingen, maar als je op een integrale manier naar je IT-landschap en de daarin omgaande data kijkt. Met andere woorden, als je een heldere architectuur hebt die data enerzijds verbindt aan je bedrijfsprocessen en anderzijds aan de onderliggende applicaties en ICT-infrastructuur. Maak niet de fout om data management in ieder bedrijfsonderdeel apart op te zetten, maar heb de moed om er bovenuit te stijgen. Want je datastrategie is de roadmap voor alle toekomstige databehoeften. Als je wilt profiteren van de kansen die IoT, location based services of big data analytics bieden, kun je niet langer zonder.
Zelf aan de slag met een datastrategie? Lees dan dan ook deze whitepaper: Hoe wordt u een data-gedreven organisatie?